CO VÁS VEDLO K TOMU, ŽE JSTE SE PUSTILI DO TOHOTO PROJEKTU NA KONCI SVĚTA?

Je pravda, že nás nic nepředurčovalo k tomu, abychom se pustili do činnosti v Kambodži. Žili jsme v Londýně a celý svůj pracovní život jsme strávili v odvětví informačních technologií. Ale to se nedá dělat do nekonečna a touha podniknout a zažít nové neznámé situace nás zlákala hned během prvního pobytu v Kampotu a setkání s jeho slavným pepřem. Přechod z virtuálního do reálného prostředí, do oblasti pepře a koření, byl spouštěčem originálního projektu. Dostali jsme chuť pustit se do sociálního projektu který se stane součástí venkovské komunity.

MĚL JSTE NĚJAKÉ ZKUŠENOSTI V ZEMĚDĚLSTVÍ?

Kromě toho, že máme rádi zahradu a rádi se procházíme u moře, v lese nebo v horách, jsme neměli žádné zvláštní zkušenosti. Od začátku jsme se obklopili odborníky z regionu, potomky rodiny tradičních pěstitelů Kampotského pepře, jako je náš vedoucí farmy. Během let jsme se učili a stále se učíme každý den. K tradičnímu přístupu pěstování Kampotského pepře, který v regionu vzkvétá již od 13. století, jsme nyní přidali modernější vědecké poznatky a metody  a  aplikovali je společně s kambodžskými zemědělskými a potravinářskými inženýry.

JAK BYLY VAŠE PŘEDCHOZÍ ZKUŠENOSTI UŽITEČNÉ PRO TENTO PROJEKT?

Prvním bodem je, že jsme s Guy vždy pracovali společně a chtěli jsme využít naše zkušenosti k vytvoření našeho osobního projektu této druhé části našeho života. Znali jsme své silné a slabé stránky, věděli jsme, jak se vzájemně doplňujeme, a měli jsme společnou vizi projektu. Naše zkušenosti nám také umožnily mít jasnou představu o modelu, který jsme chtěli zavést tím, že jsme se při vývoji zaměřili na inovace a kvalitu na všech úrovních.

S JAKÝMI HLAVNÍMI PROBLÉMY JSTE SE BĚHEM TĚCHTO DESETI LET SETKALI?

Zemědělský projekt je dlouhodobý projekt vyžadující neustálé investice. Díky tomuto počátečnímu zemědělskému projektu můžeme představit širokou paletu kambodžského koření po celém světě. Museli jsme zvládnout všechny fáze výrobního a distribučního řetězce, od farmy až po konečného spotřebitele. To znamená naučit se spoustu různých profesí. Ale i díky tomu je tento projekt tak autentický – vše vzniklo na místě. Samozřejmě, že pandemie v letech 2020 a 2021 byla těžkou zkouškou, ale nakonec jsme z ní vyšli silnější než předtím. Když jsme ze dne na den přišli o 70 % příjmů, museli jsme se znovu zamyslet, objevit v Kambodži nová koření, přidat nové rodinné farmy do naší rodiny malých spolupracujících farmářů, vytvořit nové obaly, mnohem více rozvinout mezinárodní distribuční síť.

JAKÁ ZPĚTNÁ VAZBA SE VÁS NEJVÍCE DOTÝKÁ?

Samozřejmě jsme hrdí na studijní úspěchy dětí z vesnice, které jsou součástí programu podporovaného sdružením Les Ecoles de La Plantation. Nejstarší z našich studentů letos nastupuje na univerzitu. A každodenní odměnou jsou nám krásné úsměvy našich zaměstnanců.

Co se týče produktů, jiskřivé oči milovníků koření, když strčí nos do našich sklenic s kořením, aby objevili produkty s neuvěřitelnou vůní, nebo když se zakousnou do zrnka čerstvého Kampotského pepře se solí.

Od našich návštěvníků farmy, kteří na své zážitky z La Plantation rádi vzpomínají a dělí se o ně vyprávěním s rodinou a přáteli, na sociálních sítích, tím že přivážejí výrobky pro své rodiny a přátele, tím, že přicházejí na naše veletrhy a do prodejen.

Od našich maloobchodních partnerů po celém světě, kteří si rovněž stojí za kvalitou našeho koření a sociálními hodnotami našeho projektu.

JAKÁ JE VAŠE RADA PRO VÝBĚR DOBRÉHO KOŘENÍ?

Nejdůležitější je dbát na čerstvost koření. Jako výrobce máme to štěstí, že jsme u zdroje. Naše koření zpracováváme v den sklizně, přičemž pro každý produkt používáme jiný a optimalizovaný postup. Poté je balíme a expedujeme do celého světa s organoleptickými vlastnostmi uznávanými všemi odborníky.

Chcete-li tedy koupit dobré koření, pozorně se podívejte na etiketu: pochopte, odkud výrobek pochází, kdy byl vyroben a čichejte, ochutnávejte! Koření na vzduchu ztrácí své aroma a s vlhkostí a světlem se snižuje jeho kvalita. Vybírejte proto koření, které je dobře zabalené a chráněné před světlem.

A JAKÉ JSOU VAŠE PLÁNY NA PŘÍŠTÍCH 10 LET?

Jak již bylo zmíněno, Covid poněkud zastavil náš rozvoj. Naším dalším krokem je, aby byl tento projekt ziskový, zároveň budeme pokračovat v inovacích. Práce výrobce je ve světě koření tou nejtěžší, ale nejkrásnější. Máme k dispozici fantastické koření a rostliny a vytváříme nové produkty a směsi, které budeme nabízet. Je pro nás velkým potěšením přinést tyto inovativní produkty, které jsme každý jednotlivě vyvinuli. Stále máme spoustu nápadů, motivace a chuti, aby se tento projekt dále rozvíjel. Uvidíme se za 10 let!

A do té doby stačí, když nás navštívíte v Kambodži a objevíte všechny stránky našeho projektu na tomto konci světa!

Nathalie a Guy

Zakladatelé projektu La Plantation

About the Author: Jiří Piskáček

Další peprné články, které by se vám mohli také líbit